کد مطلب:193121 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:96

آیا خدا اطاعت شخصی را واجب می کند ولی او را از خبر آسمان محروم سازد؟
حماد صائغ گوید: شنیدم مفضل بن عمر از امام صادق - علیه السلام - می پرسد: آیا ممكن است خداوند اطاعت از شخصی را واجب كند ولی از دادن اخبار آسمان به او دریغ كند؟

حضرت فرمود: خدا بالاتر و والاتر و گرامی تر است و مهربانتر است به بندگان خود اینكه اطاعت از شخصی را بر بندگان خود واجب كند، ولی او را از خبر آسمان - صبح و شام - محروم سازد.

سپس موسی بن جعفر - علیه السلام - وارد شد حضرت صادق - علیه السلام - به او فرمودند: دوست داری به صاحب كتاب علی - علیه السلام - نگاه كنی؟

مفضل گفت: بالاتر از آن چه، چیزی می تواند مرا خوشحال كند؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: این همان صاحب كتاب علی - علیه السلام - است، كتاب مكنون و مستوری كه خداوند عزوجل درباره ی آن فرمود: (لا یمسه الا



[ صفحه 196]



المطهرون) [1] .

- توضیح: ظاهرا مقصود از «كتاب علی - علیه السلام -» همان علوم گسترده ای است كه خداوند توسط پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - آنها را بر امیرالمؤمنین - علیه السلام - آموخت.

2- مفضل (بن عمر) از امام صادق - علیه السلام - پرسید: آیا ممكن است خدا اطاعت شخصی را بر بندگانش واجب سازد و مع ذلك خبر آسمان را از او پوشیده دارد؟

فرمود: نه، خدا بزرگوارتر، و مهربانتر، و مشفق تر از آن است كه اطاعت شخصی را بر بندگانش واجب كند و مع ذلك خبر آسمان را - در هر صبح و شام - از او پوشیده نگاه دارد. [2] .


[1] غيبة النعماني، ص 178، بحارالأنوار: ج 48 ص 23 ح 34.

[2] اصول كافي: ج 1 ص 389 ح 3.